19 June 2018

πŸŽ† Cerita Raya 2018 Kami πŸŽ†

Assalamualaikum...salam lebaran ke-5.
Alhamdulillah...baru ada kelapangan nak bercerita pasal kisah lebaran kami. Tahun ni...kami beraya di Manjung rumah family En Amr. Sejak kami dah tinggal sekali ni...sistem beraya diamalkan secara bergilir. Alhamdulillah....setakat ni tak ada masalah.

Tema warna baju raya tahun ni...saya pilih maroon dan pink belacan. Saya bukan jenis yang cerewet sangat bab warna baju raya. Asal warna nak dekat-dekat setona tu...boleh lah. Sedondon sangat pun boring jugak. 


Raya pertama, kami tak ke mana..just duduk rumah dan sambut tetamu datang. Saya lebih banyak bersandar dan berbaring. Maklumlah dah 37w. Nak tolong buat kerja dapur pun...tak berapa nak mampu. Mampu buat kerja yang ringan-ringan jer. Nasib En Amr jenis ringan tulang..boleh diharap tolong mak mentua kat dapur. Kesian jugak bila tengok dia angkat hidang, kemas meja dan basuh pinggan. Itu belum bab jaga Ali dan Adik yang nak makan, nak poo, nak pee pee, nak tengok kartun..berebut toys....huhuhuhu... Thank you ye Babah. You have done a great job. 


Raya ke-2, baru bawa Ali dan Adik berjalan ke Aeon Manjung. Kalau ikut badan...memang dah tak larat tapi sebab dah janji nak bawa Ali dan Adik tengok wayang Mr. Incredible...so Mama kuatkan jugak. Kami pilih show yang khas untuk family sebab dah tau bebudak ni memang suka jerit especially bila ada scene yang mendebarkan (tengok dengan penuh emosi). Itu baru bab menjerit....belum lagi bab suka main tangga kat dalam panggung. Masa mula-mula bawa Ali dan Adik tengok wayang dulu...memang saya cepat naik darah sebab susah nak control budak 2 orang ni. Tapi bila tengok anak-anak orang lain pun sama jugak...siap ada yang main kejar-kejar lagi dalam panggung. So saya pun biar kan jer Ali dan Adik nak jerit ke nak berjalan ke...asalkan saya nampak. Kalo ada orang lain yang terganggu dengan kerenah budak-budak ni...minta maaf la yer...next time sila pilih show time yang bukan khas untuk family.


Raya ke-3, pagi-pagi lagi kami dah bertolak balik ke rumah sebab esoknyer Mama dengan Babah kena kerja. Huhuhu....so tamat lah cerita raya kami tahun ni. Tapi Ali dan Adik belum habis beraya lagi. Hari ni dua beradik ni sambung beraya ke Utara ikut Opah dan Atok nyer. Si Ali tak habis-habis dok sebut nama Tok Ba, Tok Nani,Tok Ngah, Tok Chu, Tok Din, Tok Idah.....segala jenis nama tok, pak cik dan mak cik dia sebut. Rindu sangat lah tu kat family Utara dia. So nak tak nak....terpaksa Mama dengan Babah izinkan dia ikut Atok ngan Opah balik Utara. Jaga diri baik-baik yer anak -anak Mama. InsyaAllah...raya tahun depan kita sambut berlima pulak ye. 

9 comments:

  1. Tahniah!. Nak timang baby lg.
    Moga Allah permudahkan.

    ReplyDelete
  2. Tq...insyaAllah moga semuanya dimudahkn

    ReplyDelete
  3. Selamat hariraya Aidilfitri.
    Cantik warna tema baju raya tu soft color.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tema tiap tahun mamanyer yg pilih..so warna pun soft2 jer.kalo babahnyer yg pilih comfirm warna hitam dan biru

      Delete
  4. aida pun pilih pink belacan thn ni.
    anak pompuan purple. tapi tudung pink.
    demi nak sedondon serba sedikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo semua warna sama x best..kena ada variasi sikit baru cantik

      Delete
  5. salam aidilfitri maaf zahir batin =)

    ReplyDelete
  6. selamat hariraya putri

    ReplyDelete
  7. Lebih kurang sama tema kaler kita Putri. Tgh menunggu hari yeh. Selamat jugak tu tak payah tolong masak hihi...

    Rasa mcm balas dendam kan bila raya raya ke mall. Cuci mata cuci duit sekali

    ReplyDelete