22 November 2013

Kisah Mama dan Babah : 12 Tahun Sudah

21.11.13 - Cantikkan tarikh semalam. Ada nombor 1 2 dan 3. Semalam genap 12 tahun saya dan En Amri menyulam kasih (ayat novel). Dah 12 tahun...fuhhhh!!!! Kalau kami terus kawin dulu..agaknya anak sulung kami dah darjah 5. Tapi soal jodoh itu urusan Allah. After 8 tahun BenCinta baru kami dapat bina masjid sendiri. Banyak sangat halangan dan dugaan yanng terpaksa kami tempuh. 

12 tahun saya kenal lelaki bernama Amri bin Abu Talib, banyak yang dah kami lalui bersama. Dia lah lelaki yang banyak buat saya ketawa, menangis, marah, gembira, nervous...and almost jadi gila. Tapi..honestly, kalau saya ada kuasa untuk return back time, saya tetap akan pilih dia untuk jadi suami saya. Saya tak akan lupa dia yang banyak sokong saya disaat orang lain tak sependapat dengan saya. Tahun 2010 dan 2011 ada lah tahun paling malang untuk saya. Jobless and childless. Ramai yang mengutuk tindakkan saya untuk jadi temporary housewife. Tapi En Amri satu-satunya orang yang tak pernah ungkit 2 benda tu. Dia selalu cakap "Rezeki itu kerja Allah". 

Kisah cinta kami macam 2 garis yang selari, tapi tak pernah berjumpa di satu titik yang sama. Sepanjang 12 tahun, masing-masing bawa haluan masing-masing dalam mengejar kerjaya dan menguruskan kehidupan. Cuma tahun 2010, saya merasa jadi full time housewife pada En Amri. Itupun setelah saya resign sebagai engineer (kalau tak, tak merasa nak tinggal sebumbung). Sejak tahun 2012 sampai sekarang...impian untuk terus hidup bersama sebagai sebuah keluarga masih lagi pudar dan mungkin jugak akan hilang (sebab saya akan mula bekerja di Perak awal tahun depan). Tapi, saya tak pernah putus harapan dan berdoa agar suatu hari nanti En Amri dapat bersama saya untuk besarkan 2 orang anugerah terindah kami. Banyak momen-momen indah yang saya harap dapat dikongsi bersama dia.

 Kepada suami isteri yang tinggal bersama : 
Bersyukur lah sebab hari-hari anda diberi peluang untuk berjumpa pasangan anda. Hari-hari anda boleh berkongsi kegembiraan dan kesedihan dengan pasangan anda..boleh bertepuk tampar..boleh merajuk atau memujuk..boleh bermanja.. Hargai la semua tu sebab bila dah berjauhan, apa yang anda boleh buat cuma luahkan betapa anda rindu dia...tapi sayang..anda tak dapat menyentuh dia. 

Kepada my beloved husband (if you read this) : 
Mungkin gambar dibawah boleh ingatkan By pada hari 21.11.01. Lepas habis jawab SPM paper kimia kita jumpa kat kelas 5P. Lin harap By masih ingat soalan yang By tanya Lin hari tu. Jawapan Lin masih lagi sama ... mungkin juga akan sama sehingga  ke hujung nyawa.

Tahun 2001

Kepada readers yang disayangi :
Doakan semoga jodoh kami berpanjangan dan kekal kukuh.

8 comments:

  1. Alhamdulillah.. semoga jodoh berpanjangan :) aminnn..

    ReplyDelete
  2. selamat ulangtahun perkahwinan ..semoga berbahagia hingga syurga..amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..silap la ana
      ni bukan anniversary perkahwinan..ni anniversary hubungan saya dan suami
      kami baru nak masuk 4 tahun kawin

      Delete
  3. in shaa Allah
    betul
    saya pnh rasa bila berjauhan
    tabahkan hati
    maknanya tak terbang la nanti kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedey bila duduk jauh2 dari suami
      insyaAllah terbang jugak ke sabah bawa anak2 jumpa suami..
      dapat jumpa kejap2 pun jadi la
      risau pulak kalau anak2 tak kenai bapak sendiri

      Delete
  4. selamat ulang tahun perkahwinan kak dan semoga berkekalan hingga akhir hayat..amin.. :)

    ReplyDelete
  5. saya cukup respect dgn isteri yang duduk berjauhan dengan suami...anda mmg seorg yang penyabar dan tabah....

    ReplyDelete