03 June 2015

Kisah Ali Dan Adik : Lawatan Ke Klinik Gigi

Kembali bersiaran after blog ni sunyi sekian lama. Lately saya sibuk ulang-alik ke klinik. Saya ada masalah kesihatan tapi itu nanti-nanti lah kita cerita..insyaAllah bila Allah dah beri kekuatan untuk saya bercerita. Entry kali ni nak cerita pasal lawatan Ali dan Adik ke klinik gigi di KK Kampar. 

Kebetulan Babah balik Jumaat lepas..jadi pagi tadi kami bawa dua buah hati ni untuk check gigi. Actually gigi Ali dan Adik tak ada masalah cuma saya je yang terlebih risau bila dengar anak kawan yang sebaya Ali dah ada gigi berlubang. Plus...Atok suka sangat spoiled Ali dan Adik dengan coklat (bukan gula-gula). Jadi timbul kerisauan kat hati saya. Ali cuma pernah check gigi di klinik sekali je time check up setahun. Lepas tu dia macam fobia. Adik pulak....memang tak pernah saya bawa. Huhuhu....cian Adik....terabai sikit.

Awal pagi saya dan anak-anak dah sampai di KK Kampar. Klinik pergigian kat tingkat 1. Waktu pemeriksaan untuk kanak-kanak ialah Isnin, Selasa dan Rabu sebelah pagi saja. Saya tak buat appoiment..just walk in. Lepas urusan pendaftaran Adik (Ali memang dah ada rekod), kami tunggu di ruang menunggu. Nasib ada meja kecik untuk kanak-kanak. Seronok Ali dan Adik main. Time menunggu ni saya terbaca satu info yang saya pun baru tahu tentang RAWATAN KECEMASAN GIGI TERTANGGAL. Good info...nanti saya share kan.


Tak lama menunggu nurse dah panggil kami masuk. Untuk check up kali ni, nurse yang check kan. Adik dulu yang kena check sebab Ali dah mula buat perangai ajak keluar. Susah jugak Adik nak buka mulut...jenuh nurse pujuk. Tapi dalam 10 minit dah selesai check gigi Adik. Gigi tak banyak pun. Then turn Ali pulak. Kali ni memang menduga sangat. Nurse pujuk Ali suruh buka mulut...tak jalan. Saya pujuk sambil dukung pun tak jalan. Tukar Babah pulak dukung.....tak jalan jugak. Then saya pulak dukung dia balik sambil pujuk...kali ni baru dia buka mulut. Banyak sungguh kerenah Ali. Lama jugak nurse ambik masa untuk check gigi Ali sebab dia tak nak nganga luas. Nasib nurse yang attend kami sangat penyabar.

Hasil pemeriksaan gigi Ali dan Adik...Alhamdulillah gigi budak berdua ni tak ada masalah. Big thanks to Opah yang sangat komited tentang penjagaan gigi Ali dan Adik. Tak sia-sia Mama berus gigi Ali dan Adik tiap hari sambil nyanyi lagu doktor gigi Upin Ipin. Sebelum balik nurse bagi penerangan sikit pasal cara-cara penjagaan gigi anak. Semua yang nurse cakap tu saya dah follow. Cuma lepas ni saya kena check gigi anak-anak dengan lebih kerap.

Ok lah..itu saja update untuk kali ni. Next entry kita update pasal Pasar Kemboja pulak sebab lepas selesai check gigi Ali dan Adik, kami ke Pasar Kemboja di Teluk Intan. Huhuhu...shoping sakan Mama. 

2 comments:

  1. assalam
    ye ke.harap sis tabah ye dgn ujian.kesihatn tu.. smga dipermudahkn hendakNya.aamiin
    saya doakan dr jauh

    nape ali.ali malu erk? hihi

    alahai sy pon blm bawa bby pergi check gg lg
    msa check 9 bulan bru tahu bby pon kena check gigi.nurse yg take over bg tahu.nurse sblm ni xda pula bgtahu..
    tgh cri masa sesuai juga nak pergi nanti
    9 bln blm ada sbtg gigi.. isau dah uminya.ni haaa

    take care ye sis

    ReplyDelete
  2. masa kecik, sangat takut jumpa doktor gigi..nanges..

    ReplyDelete