24 June 2017

Raya 2017 : Persiapan Raya

Tinggal lagi 1 hari sebelum Ramadhan berlalu. Rasa sedih pun ada...terasa cepat sangat Ramadhan berlalu. Sedar-sedar..dah nak masuk Syawal. Cepat kan. So persiapan raya macamana? Dah ready ke?

Persiapan raya kami sefamily tahun ni..alhamdulillah...sederhana saja. Bab baju raya anak-anak, sebelum puasa lagi dah beli. Saya ni jenis beli sikit-sikit. Bila jumpa je baju atau seluar murah...saya beli. So bila nak dekat raya ni tak ada kelam-kabut sangat. Duit pun tak rasa habis banyak.

Di akhir-akhir Ramadhan ni..saya sibuk dengan projek biskut raya. Alhamdulillah...dah siap 2 jenis biskut... German cookies dan Chocolate Chip cookies. Buat biskut yang tak memerlukan kesenian yang tinggi...setakat gentel jadi bola dan tekan guna garfu. Huhuhuhu... Yang mana biskut yang merenyah tu..saya order je. Malas nak buat.


Untuk tema baju di pagi raya..saya pilih warna HIJAU (Saya yang pilih...Babah dan anak-anak ikut je). Untuk saya dan Adik, saya pilih baju kurung moden. Babah dan Ali pulak...Babah nyer pilih kurta. Tahun ni kami bagi freedom pada Ali dan Adik untuk pilih kasut raya sendiri. Dua beradik sepakat nak kasut yang ada lampu. Robak jugak poket Babah membayar harga kasut. Tak apa lah...raya setahun sekali je kan. Nasib Babah yang bayarkan..kalo Mama...jangan harap ye anak-anak...sebab Mamanya kedekut.


Bab duit raya...Isnin lepas dah ditukar. Mula-mula kirim pada ofismate untuk tukarkan di Maybank pada hari Jumaat. Tapi ya ampun.....banyak sungguh kerenah Maybank Kampar. Nak tukar duit RM 1, amaun mesti RM 200..then limit sorang cuma boleh tukar RM 200 saja...plus no free sampul duit raya. Huhh....tension Mama. Memandangkan ofismate pun nak tukar duit raya jugak..tak dapat lah dia membantu saya. So pagi-pagi Isnin...saya ke AmBank Kampar. Alhamdulillah...tak banyak kerenah. Walaupun note RM 1 dapat yang recycle punya...tapi at least Ambank bagi free sampul duit raya. So jimat duit.. Raya next year memang tak ada lah teman nak terhegeh-hegeh tukar duit raya kat Maybank lagi dah. Kita beralih pada Ambank pulak. Sampul duit raya tahun ni...macam biasa kita recycle je sampul yang Ali dan Adik dapat tahun lepas plus yang dapat free dari bank. So memang sampul duit raya saya agak carca marba sikit. But who care rite. Yang penting ada isi kat dalam.

Itu saja cerita persiapan raya tahun ni Untuk kawan-kawan dialam maya..saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA. Ampun dan maaf sekiranya ada penulisan saya yang mengguriskan hati anda-anda. Semoga sambutan raya tahun ni meriah dan kita diberi kemaafan dan memaafkan orang lain. Doakan semoga umur saya dan keluarga panjang agar saya dapat terus mencoret di sini.

3 comments:

  1. Selamat hariraya putri. Mana gambar raya

    ReplyDelete
  2. Betul dorang tak kisah pun pasal sampul..dorang kisahkan isi kat dalam je...rasa macam membazir kalau beli sampul tu...hihi

    ReplyDelete
  3. Hihi....lelaki ni mmg jarang yg tak ikut pilihan bini. Semuanya suka hati bini. Senang hidup kita Putri.

    ReplyDelete