25 September 2015

Kisah Mama : Red Valvet Cake Bukan Hanya Sekadar Kek Warna Merah !!!!!!!

Entry kali ni entry nak lepas geram. Dah lama tak buat entry macam ni. Al kisahnya....last week, officemates saya ada beli Red Valvet Cake (RVC) dari sebuah bakery di Kampar (bakery mana...dirahsiakan). Sebiji kek...RM 15. Untuk saya quite mahal jugak...but bila fikir RVC..huhuhuhu..memang mahal. Saya pernah buat RVC 2 kali. Bahan-bahan kek yang digunakan memang agak mahal especially serbuk koko dan cream cheese. So bila bakery tu jual sebiji RVC dengan harga RM 15...saya expect..taste dia mesti WOW. Tapi bila kawan saya potong dan bagi kami rasa....ALAMAK !!!!! INI RVC KE ?!!! Sorry to say.....saya tak dapat rasa kat mana rasa coklat dan moist yang sepatutnya ada dalam RVC. Aising cream chesse pun sangat light...rasa macam makan aising buttercream. Totally disapointed me. 

Minta maaf lah..bukan nak mengutuk..tapi saya agak tak puas hati dengan sesetengah peniaga RVC. Most of them...buat kek yang bewarna merah..and they claim it as RVC dan jual dengan harga mahal. RVC bukan sekadar hanya kek merah. Nasihat saya kepada bakery tersebut..before nak jual RVC...pergi la try makan RVC kat hotel atau paling senang Secret Recipe or Starbucks. Baru tau RVC tu rasa macamana. Then baru boleh jual pada customer. Ini....hurmmmmm...buat saya rasa tertipu. Kesian kawan saya yang beli kek tu. 

Ahad lepas..geram punya pasal..saya buat RVC sendiri dan bawa pergi office esoknya. Bukan nak berlagak saya pandai buat kek ke apa...just kesian dekat kawan-kawan yang kempunan nak makan RVC tapi dapat kek merah. Dapat lah kawan-kawan saya merasa sebiji sorang. Jadi lah kan.... 


So kepada peniaga-peniaga kek yang nak jual RVC tu....nasihat saya tolong lah jangan tipucustomer. Saya faham kos untuk buat RVC agak mahal berbanding kek biasa. Tapi rata-rata customer sekarang tak kesah bayar lebih asalkan sedap. Cuma jangan charge customer lebih-lebih...tapi kek RVC tah rasa apa-apa. Itu saja kot....bagi yang rasa entry ni terlalu telus...ampun ye..ini cuma luahan hati saya yang ikhlas. 

6 comments:

  1. tu masalah penjual skrg...nak untung je lebih...kualiti hampeh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg suka ambil kesempatan tu yg menyakitkan hati...kita nak bg orang makan...buat lah sehabis baik..mahal pun x pa...asalkan sedap

      Delete
  2. ni br 1 kes...ada byk lg kt luar tu...kecewa sy bla ada peniaga yg nk amik untung je... tapi x ikhlas

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak lg ke kes macam ni...
      kesian kan...nak beniaga kena ikhlas..baru customer akan repeat order

      Delete
  3. sbb tu suka buat sndiri.
    x sedap atau x cukup itu ini
    sndiri makan sndiri komen x puas hti next cuba lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lah...bila bt sendiri boleh lebihkn bahan yg kita suka
      tp nk cari masa nk bt tu agak susah sikit

      Delete