06 February 2014

Kisah Adik : Adik Dah Sunattttt


Alhamdulillah Adik dah disunatkan pada 23 Jan 2014. Pening jugak saya mencari doktor yang boleh sunatkan anak perempuan di Kampar. Tanya sana-sini..semua cakap baby sunat dengan bidan kampung waktu baru lahir. Akhirnya Mak Su Nana bagitau Hospital Ar Ridzuan ada sediakan khidmat bersunat baby girl. 

Sebelum ke hospital saya call dulu. Receptionist yang jawab call bagitau, hanya doktor perempuan yang bolrh sunatkan baby girl. Jadi sehari sebelum datang better call dulu untuk pastikan ada ke tak doktor perempuan yang betugas pada.hari yang kita nak sunatkan anak. Untuk bersunat, tak perlu appoiment..cuma walk in saja. Bayaran yang dikenakan cuma RM 29. Sebagai persediaan, anda cuma perlu bawa diapers baby sehelai untuk salin selepas baby selesai disunatkan.


Pukul 12 tengahari saya sampai di Ar Ridzuan. Lepas selesai urusan pendaftaran dan ambik no giiliran, kami tunggu kat luar bilik rawatan. Tak sampai sejam, no dah kena panggil. Masa ni berdebar hati saya. Saya pesan pada Adik supaya kuat sikit..nanges tak.apa tapi jangan demam. Doktor cakap seelok-eloknya baby girl disunatkan masa umur 7 or 8 bulan. Tapi kalau baby 3 bulan pun, dah nampak kulit yang nak dipotong tu...doktor akan teruskan saja. Alhamdulillah..lepas periksa Adik, doktor cakap boleh sunatkan Adik. Doktor letak ubat dan suruh tunggu 5 minit. Lepas 5 minit, saya letakkan Adik atas katil. Waktu ni 2 orang nurse pegang Adik. Saya berdiri di belakang tirai...rasa ngeri nak tengok. Saya nampak doktor guna gunting untuk sunatkan Adik. Kemudian dengar Adik nanges...tapi lepas nurse pujuk...Adik berenti nanges. Siap gelak-gelak.lagi anak Mama ni. Lega hati Mama. Lepas selesai sunat, nurse tukar diapers.Adik. Kemudian baru serahkan Adik pada saya. Sebelum balik Doktor bagi kulit Adik yang dipotong. Doktor pesan supaya tanamkan kulit Adik. 

Alhamdulillah..Adik tak banyak ragam. Saya tak tahu la dia sakit ke tak...tapi so far, dia macam normal saja. Happy-happy...senyum-senyum macam biasa. Bertuah Mama dapat anak tak banyak ragam macam Adik. Sebagai hadiah untuk Adik sebab berani, Mama belikan Adik toys musical mobile yang boleh gantung di playpen.


Doa Mama semoga Adik membesar jadi perempuan solehah yang taat pada Allah. Aminnnnn....

18 comments:

  1. tula ..kdg2 kita lak takot diorg ni nanges smpai xbole nk pjuk pdahal die ok je ..xnanges lgsg kan?
    comey adik! geram! bambam :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sebagai ibu ni selalu fikir yg bkn2.risau kat anak2 padahal ank2 kita ok je.

      Delete
  2. Replies
    1. Alhamdulillah akak dapat baby secomey safiyya

      Delete
  3. salam..tembomnya anak akak hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tembom dgn susu badan saja cik itah..alhamdulillah

      Delete
  4. wah mahalnya. kat sini sunat baby perempuan RM10 ajee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahai erk? itu saja yg saya sempat cari..x apa la..yg penting dh selamat

      Delete
  5. comel adik!haha...akak duk kampar area mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kampar di tmn sri kampar.niesa ad sedara disini ke

      Delete
  6. saya yang rasa nak nangis bila anak menangis..kejap je kan sunat tu..ingatkan lama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sunat sekejap je...tp bila tgk gunting tu yg rasa nk nanges...walaupun gunting kecik..tp risau anak yg rasa sakit..padahal bb kita ok je

      Delete
  7. alhamdulillah..
    seawal 3 bulan dah boleh sunat kan
    thanks sharing putri

    ReplyDelete
    Replies
    1. ad yg sunat time baru lahir...depens pada bb sebenarnya
      ur welcome cik sue

      Delete