21 September 2013

Oh No ..... Stretch Marks !!!!!


Bagi mummy-mummy yang baru bersalin mesti runsing dengan kesan-kesan parut kat bahagian perut. Ye la..kalau dulu perut licin gebu je. Lepas ada baby, terus ada parut-parut yang tak berapa cantik bila dipandang. Kalau boleh nak letak concealar kat situ kan?!!!

Relaks la.... bagi saya stretch marks tu tanda kenangan yang paling indah. Tapi, kalau teruk sangat sampai si suami pun tegur..hurmmmm harus lah do something kan. Rasanya ramai yang dah tau cara nak atasi stretch marks iaitu dengan menggunakan lotion/cream ataupun minyak. Actually, untuk atasi stertch marks baik dimulakan sejak preggy lagi. Biasanya bila perut kita  makin membesar, kulit perut akan makin menegang. Akibatnya kita akan rasa itchy/gatal kat bahagian perut. Kalau boleh nak garu je. Tapi daripada digaru, lebih baik sapukan cream atau minyak supaya rasa gatal tu hilang sikit. Beside hilangkan rasa gatal, cream atau minyak tadi akan halang stertch marks daripada terjadi.

Waktu preggykan Ali Amrsyar, saya tak gunakan spesifik produk untuk atasi stretch marks. Saya guna je mana-mana lotion atau minyak yang sempat saya rembat. Kadang-kadang saya guna lotion Johnson, olive oil Ginvera, baby oil Johnson. Ada masa saya sapu olive oil yang guna untuk masak (ini kes malas nak naik tangga untuk ambik lotion kat bilik. So rembat je la minyak zaiton kat dapur). Hasilnya..... lepas lahirkan Ali Amrsyar, stretch marks tak berapa ada sangat. Bukan nak puji perut sendiri...tapi Alhamdulillah tanda kenangan yang tinggal cuma satu garis nipis yang samar-samar di tengah-tengah perut. Saya sengaja tak nak hilangkan garis tu. Biar la ia jadi tanda kenangan manis my 1st prenancy. Everytime saya dan En Amri terpandang garis tu..kami senyum.


Untuk 2nd pregnancy, saya guna Palmer's Cocoa Butter  : Skin Therapy Oil. Saya beli botol kecik (60 ml). Harga tak sampai RM 10. Saya start guna masa pregnant 6 bulan (sebab masa ni saya dah start itchy), sampai sekarang (9 bulan ++++) ...minyak ni belum habis pakai lagi. Setiap hari lepas mandi saya guna dalam 3 ke 4 titik saja. Berminyak ke tak?!!! Dah nama pun oil...mestilah berminyak sikit (kalau tak nak berminyak guna je la air). Alhamdulillah, rasa itchy hilang dan setakat ni yang ada di perut saya cuma satu garis hitam. Harap-harap lepas bersalin dan kulit perut dah kendur..tak timbul stretch marks yang teruk sangat. 

Ok la...since kandungan dah massuk 36 weeks, doakan semoga Allah permudahkan proses kelahiran anak ke-2 saya. Semoga semuanya selamat...insyaAllah.

p/s : entry ni tak ada kaitan dengan syarikat Palmer's Cocoa Butter.

14 comments:

  1. salam sis :)

    masa kak lea preggy dulu,pun sapu guna cocoa butter dan bio oil.kadangg2 guna jugak minyak zaitun :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kak lea..
      dulu ernah jugak try bio oil tp bajet x cukup..huhuhuhu

      Delete
  2. saya pun ada guna ni untuk muka masa holiday kat UK bulan 3! best sangat, sebab cuaca sana sejuk, so tak rasa langsung kulit berminyak even apply palmer cocoa ni banyak banyak lol <3

    All the best sis, take care tau baby and health :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa akak study kat jepun dulu..masuk musim sejuk akak akan beli baby oil banyak2.everynight sebelum mandi, akak akan lumur baby oil ke satu badan.biarkan dalam 1/2 jam lepas tu baru pegi mandi.hasilnya..memang kulit x kering sehari.x payah pakai lotionpun x apa.tapi kalo nak guna cocoa butter ni mau bankrupt akak

      Delete
  3. minyak ni memang bagus kan kak. sapu kat pipi kadang2..hee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak suka sapu kat perut then yang saki baki melakat kat tapak tangan tu akak sapukan kat tangan.x la rasa berminyak sangat

      Delete
  4. kat mana nak beli cocoa butter ni ye? kat guardian/watson ada tak. sebab sy baru kena chicken pox, byk parut x hilang lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. teena boleh beli kat watson or guardian.akak rasa akak beli kat guardian.cubalah..mana tau parut chiken pox teena boleh hilang

      Delete
  5. yela..lps pregnant mst ader parut tu..fiza x th sbb member pun ckp cm tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kaau sikit2...parut tu memang nampak cantik.kenangan sewaktu preggy.tp bila dh banyak sangat,kadang2 boleh jadi nightmare

      Delete
  6. Thanks share

    Dah 9 bulan dah ye.
    Balik semenanjung ke bersalin ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada kat semenanjung dah...x sanggup nak bersalin kat KK sebab x ada sapa nak jagakan Ali

      Delete
  7. Erk. Tak kahwin pun lagi, tapi saya consider benda ni sebagai ilmu la kan.. Taktau pulak yang lotion ni boleh hilangkn stretch mark.. Selalunya pakai untuk lembapkan kulit je..

    ReplyDelete
  8. Salam perkenalan,
    Berkesan ya olive oil? masa 1st pregnancy dulu tak pakai apa pun. memang azab sungguh stretch mark. 2nd pregnancy ni duk sapu olive oil extra virgin tu pulak, tengoklah nanti jadi jugak ke tak.

    www.illyanalyn.blogspot.com

    ReplyDelete