31 January 2016

Kisah Amrsyar Dan Adik : Tips Bawa Anak-Anak Naik Flight

Sekolah baru buka Mama dah bawa dua orang budak ni cuti-cuti. Teruk sungguh Mama ni kan... Tapi nak buat macamana ini saja masa yang ada. Kebetulan Perak bercuti Isnin yang lepas sempena Thaipusam, so saya bawa Ali dan Adik ke Sabah untuk cuti bersama Babah. Dapat lah spend 5 hari 4 malam dekat rumah Babah. Walaupun sekejap...tapi memang seronok. Since Ali dan Adik dah lebih 2 tahun, so Mama terpaksa beli tiket untuk budak berdua ni..no more add on. Bocor bonus tahun ni.


Untuk ke Sabah, saya naik flight dengan anak-anak. En Amri tak dapat ambik. Lagipun Ali dan Adik dah besar dan well behave..so memang tak banyak masalah untuk saya travel bertiga dengan anak-anak. Cuma sometime dalam flight budak berdua ni suka buat bising..risau jugak kalau bising tu ganggu penumpang lain. Tapi...nak suruh diam pun...rasa macam tak logik pulak. So at the end, tebalkan muka dan saya senyum setiap kali ada penumpang yang pandang saya dengan muka kelat. Minta maaf la ye..budak-budak memang macam ni.

Mula-mula saya plan nak bawa Adik saja. Rasa tak mampu nak handle dua orang anak dalam flight. Tapi bila tengok Ali, kesian la pulak. Tak apa lah....penat sikit asalkan Ali dan Adik happy. Perjalanan dari KLIA2 ke KK ambik masa 2 jam 30 min. Memang agak challenging. Kalau saya travel sorang...memang saya jenis yang suka tido..sedar-sedar dah nak touch down. Sometime cabin crew yang kejut suruh saya betulkan seat. Dah jadi habbit suka tido dalam flight. Tapi bila travel dengan anak-anak....hurmmmmm...nak lelap mata seminit pun tak dapat. Kalau dua beradik ni tido pun saya tak boleh lelap. Takut orang curi anak. Terbayang cerita Flight Plan. Huhuhuhu...haru sungguh la Mama korang ni.

Sampai KK, Babah dah tunggu kami di airport terminal 1. Lega rasanya bila dah jumpa Babah. Malam tu memang saya tido tak sedar diri. Tugas buat susu Ali dan Adik saya serah bulat-bulat pada En Amri. Mama nak kena recharge balik tenaga.

Sebagai penutup entry, saya share tips untuk bawa anak-anak peringkat toddler travel by flight.

1. Bawa air/gula-gula or anything yang anak-anak boleh hisap time flight nak take off dan touch down. Since Ali dan Adik tak suka lollipop dan segala jenis gula-gula yang lain, so Mama bagi budak bedua ni minum Ribena dan Milo kotak. Time ni jer boleh minum...itu pun sebab Mama desperate nak suruh Ali dan Adik minum untuk hilangkan degung kat dalam telinga. Tapi saya lebih tumpukan pada Adik...since ini first time Adik naik flight. Ali dah pandai telan air liur sendiri bila rasa telinga dia berdengung.

2. Bawa anak-anak pergi toilet sebelum masuk flight. Suruh anak-anak buang apa yang mereka nak buang sebab toilet dalam flight agak sempit. Sebelum naik flight dari KKIA ke KLIA2, Ali dah "membuang" di toilet airport. Tapi tak tau la kenapa bila dalam flight, perut dia memulas lagi. So, saya pun terpaksa bawa Ali dan Adik masuk toilet sekali. Bayangkan la dalam toilet yang sempit dengan kami 3 beranak. Adik peluk kaki saya while tangan saya pegang Ali. Tunggu punya tunggu...Ali tak nak jugak membuang. Saya ignore ketukkan dari penumpang lain yang nak guna toilet. Terpaksa jadi selfish sekejap. At last, Ali tak nak membuang..mungkin toilet flight sangat tak selesa. Masa keluar dari toilet, cabin crew tegur sepatutnya dalam toilet maksimum boleh masuk cuma 2 orang saja sebab incase jadi emergency..cuma ada 2 oxygen mask dalam toilet tu. Ok lah...Mama take note. But next time kalau travel bertiga saja..memang tak kan pergi toilet.

3. Bawa toys atau apa-apa bahan entertainment untuk anak-anak. Kita yang dewasa ni pun kadang-kadang rasa boring..bayangkan anak-anak kita yang masih kecik. So, bawa la apa saja bahan entertainment. Since saya tak berapa expose Ali dan Adik pada any gadget, so saya lebih suka bawa play-doh, buku cerita, buku warna dan pensil warna.

4. Pakaikan anak-anak dengan baju yang paling selesa. Biar tak berapa nak bergaya asalkan anak-anak kita tak terseksa. Keadaan dalam flight memang tak selesa..kerusi agak sempit dan kawasan pergerakkan agak terhad. Jadi pastikan anak-anak berada dalam keadaan seselesa yang mungkin.

5. Sebelum travel, timba sikit ilmu pasal kapal terbang. Budak seusia Ali memang sangat suka bertanya. Bila kapal terbang nak take off banyak soalan dia. Nasib baik Mama ada belajar ilmu fizik sikit-sikit...boleh la jugak Mama terangkan. Bila dia tanya lebih-lebih, saya suruh tanya pada Babah dia sebab Babah dia lagi expert bab fizik.

Itu saja tips yang saya boleh kongsikan. Lain orang, lain pengalaman. Anyways paling penting kita kena alert keadaan anak-anak. 

12 comments:

  1. nice sharing kak.
    wah best adik and abg jenjalan melawat babah di sana
    mama babah bawa jenjalan ke mana tu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bawa jln2 ke KK saja...x berani nk g jauh

      Delete
  2. Alahai. Seronoknya laa. Seumur hidup 21 tahun ni, belum pernah naik flight. Haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. seronok lah jugak budak2 ni
      insyaAllah nanti ad rezeki

      Delete
  3. bawa budak naik flight jumpa babahke

    ReplyDelete
  4. wahhh.bestnya bawak dieorg naik flight. dulu bawa adik yg kecik tu naik flight, mula mula kata nak tgok awan, then masuk flight je, tido.hahhaa:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ali dulu pun mcm tu..tp sekarang ni bila masuk flight banyak tanya ..jenuh nk mnjwb

      Delete
  5. nice tips. mesti seronok diorang kan dapat jumpa Babah :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seronok sangat...dah lama x jumpa babah..bila jmpa...mama pun dh x peduli

      Delete
  6. Teringin nak bawak anak anak naik flight satu hari nanti....entah bilalah agaknya.
    Hihi.... mama tido tak sedar diri ye..

    ReplyDelete