02 July 2015

Kisah Mama : Peringatan Daripada Allah (2)

Sambungan daripada entry yang sebelum ni pasal peringatan yang Allah beri pada saya dalam bentuk masalah kesihatan. Susulan daripada muka, badan, anak mata putih, air kencing dan najis dah kekuningan, saya ke Klinik Kesihatan lagi. Seperti yang bermain difikiran saya, doktor minta saya buat ujian darah untuk hati, LFT ( Liver Function Test ). Hasil ujian menunjukkan enzim dalam hati saya ( ALT, ALP dan AST ) dan bilirubin sangat tinggi. Saya pernah terbaca pasal bilirubin masa buat research Adik demam kuning. Sebab bilirubin saya tinggi, itu yang buat muka, badan, mata putih, air kencing dan najis saya bertukar kuning. Kesimpulannya hasil daripada LFT, HATI SAYA SEDANG ROSAK. Masa doktor cakap macam tu, saya tak begitu terkejut. Apa yang saya fikir, macamana hati saya boleh rosak ? Doktor minta saya buat satu lagi ujian darah untuk Hepatitis B dan C. Walaupun rasa kemungkinan tu rendah tapi doktor tak nak tolak kemungkinan hati saya rosak berpunca daripada Hepatitis B dan C. Keputusan untuk ujian Hepatitis tak dapat on the spot. Kena tunggu about 2 weeks. Doktor bekalkan saya dengan supplement Livovid.




 After 1 week, consume Livovid, saya perasan muka, badan, mata putih dan najis dah tak kuning lagi. Yang tinggal cuma air kencing yang masih kuning pekat. Saya ke Klinik Kesihatan untuk LFT yang ke-2 pada 22/5. Alhamdulillah...bacaan bilirubin dah menurun sebab tu kuning makin hilang. Bacaan enzim ALT, ASP dan AST juga menurun walaupun belom mencecah yang sepatutnya. Gembira sangat bila hati dah mula sembuh. Jumpa doktor kali ni, saya terus tanya penyebab hati saya rosak. Doktor pun tak pasti. Ujian Hepatitis B dan C saya negatif. Doktor buat kesimpulan mungkin sebab saya ada makan makanan yang tak bersih ataupun supplement yang saya ambil. Bila recall balik...ya...saya ada makan dekat tempat yang tak bersih masa travel di Sabah Mac lepas da ya....saya jugak ada consume jamu yang tak ada kelulusan KKM. Nah ambikkkk ko...degil sangat. Ambik mudah semua benda. Doktor nasihatkan saya berhenti ambil sebarang supplement..cuma consume Livovid yang doktor bagi. Doktor bagi appoiment lagi 2 minggu untuk buat LFT lagi.

Tapi tak sampai 2 minggu saya ke Klinik Kesihatan lagi sebab kelopak dalam mata saya ada bisul. Kebetulan dah datang klinik, doktor minta saya buat LFT yang ke-3 pada 1/6. Nak tahu apa keputusan LFT...kita tunggu lagi next entry. Jariku yang comeyyy sudah penat. Sabaqqqq naaa kawan-kawan.

7 comments:

  1. semoga cepat kembali sihat

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah
    bahaya kan ambil srbarang suplement yg tiada kelulusan KKM

    smga tiada yang lain lg..
    aamiin

    selamat hari raya sis
    maaf zahir batin

    ReplyDelete
  3. Betul tu...sangat perlu berhati-hati mengambil supplement..pastikan ada kelulusan KKM..

    ReplyDelete
  4. Salam sis..macam mana eh keadaan sis skrg? Sbb sy pon tgh mengalami benda yg sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..sekarang ni saya dh sehat n tengah preggy ank ke 3.
      Sepanjang treatment dgn doc saya x ambil apa2 supplement dr luar melainkn yg doc suruh ambik.alhamdulillah..hati saya baik sendiri.

      Delete
  5. Assalamualaikum.mcm mne dgn kesihatan puan.blh sy tau.

    ReplyDelete
  6. Berape kali sehari ambil ubat livovid ni

    ReplyDelete