18 December 2014

Kisah Ali dan Adik : Lost World Tambun

Actually ni entry baling belakang. Time En Amri cuti ari tu, kami sempat bawa anak-anak mandi-manda di Lost World Tambun. Asalnya nak bercuti di Melaka, tapi cuti saya tak cukup panjang. Nak bawa anak-anak balik Manjung, nak pergi kenduri sepupu di Rawang...so akhirnya kami bawa Ali dan Adik mandi-manda di Tambun saja. 


Kami sampai di Tambun pukul 11 pagi. Pelampung siap beli awal-awal di kedai 2 ringgit. Tak kuasa nak sewa pelampung. Tiket masuk RM 50 untuk seorang dewasa. Saya dan En Amri dah RM 100. Ali dan Adik tak kena bayar sebab tak cukup tinggi 190 cm (tapi Ali nyaris-nyaris nak cukup). Terasa mahal jugak tiket masuk dia. Lepas masuk kami sewa locker sebab tak ada sapa nak jaga barang. Sewa locker saja dah kena RM 15. Tapi yang lagi seksa time nak tunggu simpan barang dalam locker. Punya la lama sebab pengurusan locker yang tak sistematik. Semua orang diberi locker di bahagian yang sama. Bila habis bahagian tu baru pihak pengurusan bagi bahagian lain. Lama jugak kami menunggu untuk simpan barang. Ali dan Adik mula buat perangai. Budak-budak mana suka menunggu. Sabar saja la....




Pukul 12 tengahari baru kami start terjun dalam kolam. Dah ada anak-anak ni kena la sedar diri sikit. Tak de la merasa naik gelungsur tinggi-tinggi macam time berdua dulu. Kami cari kolam yang cetek..sesuai dengan Ali dan Adik. Tapi Ali ni penakut air. Asyik nak berpaut dengan Mama dan Babah je. Kalau lepas sikit...mula la menjerit. Adik pulak yang berani. Siap ada gaya nak berenang lagi. Saya dan En Amri yang takut nak lepaskan dia sebab kaki dia tak sampai ke lantai kolam.  Walaupun kat sini banyak kolam tapi yang sesuai untuk budak-budak macam Ali dan Adik tu sikit saja. Kebanyakkan kolam yang ada sesuai untuk budak-budak yang dah sekolah. Bagi ibubapa yang bawa anak kecik macam kami, saya nasihatkan anda ke bahagian kolam air panas dulu sebab kat situ ada baby pool yang tak ramai orang sangat. So anak-anak kita pun boleh mandi dengan tenang.


Pukul 1.30 petang,  Adik dah mula meragam sebab lapar. So nak tak nak kami terpaksa lunch disini. Ingatkan nak lunch di Giant Tambun..lagi murah dan lagi banyak pilihan. Tapi Adik dah meragam. Saya beli nasi vanggey RM 10 dan air milo. Terasa makanan kat sini mahal jugak dan rasanya...tak ada la sedap sangat. Untuk orang yang lapar...telan saja lah. Lepas makan...si comey kecik ni terus tido dalam pangkuan Mama. Nyenyak tido walaupun baju basah. Ali pulak sambung mandi dengan Babah. Dalam pukul 2 petang, langit dah mendung. Saya ajak En Amri bawa anak-anak masuk Petting Zoo. Masuk pun sekejap je..buat syarat sebab rasa macam membazir pulak bayar tiket mahal-mahal tapi tak masuk. Tak sempat nak explore sangat. Kami cabut awal sebab hujan dah turun.



After kuar zoo, kami tukar baju dan terus balik. Budak-budak ni dah penat sangat. Tapi bila masuk kereta...tak de pulak nak tido. Asyik main berdua. Sampai rumah pun tak tido jugak. Pelik....mana budak berdua ni dapat tenaga. Malam baru Ali dan Adik tido. Adik siap ngigau lagi. Comey pulak budak ni ngigau.

Itu saja cerita pengalaman kami mandi-manda di Lost World Tambun. Nak datang lagi ke? Jawapanya maybe not....not until budak-budak ni yang request. Dari tiket masuk till makan minum...even nak simpan barang pun sangat mahal. Rasa tak berbaloi. Ali dan Adik pun nampak gaya macam tak berapa enjoy. Maybe sebab ramai sangat orang...cuti sekolah la katakan. Lepas ni kalau nak bawa budak berdua ni mandi-manda...kami akan bawa duduk hotel yang ada private pool. Tak ramai sangat....lagi selesa nak berendam. Ok..jumpa lagi dalam entry seterusnya (itu pun kalau saya rajin update ..huhuhuh).

7 comments:

  1. Sama la kita.. skrg nie kalau masuk waterpark mmg menuju ke kolam budak2 jer.. hahaha.. bagi farah tambun waterpark nie best jugak.. maybe awk pergi time peak season..so tak selesa la.. farah hari tue dapat pakej murah kat groupon.. stay+entrance waterpark & hotspring.. mmg best!!! =D

    ReplyDelete
  2. Time saya pegi mmg cuti sekolah. ad 2,or 3 sekolah bt rombongan.terlalu ramai sgt bdk2. nk lepas ank2 mandi pun takut sbb budak2 sekolah kalau berlari bukan nak tgk org..kita yg kena jaga risau anak2 kena langgar...farah nasib baik.pegi time org x ramai

    ReplyDelete
  3. Uish..mahal jgak yer..tp lg mhl tkt sunway lagoon..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang terasa mahaiii..sunway lagoon xpernah smpai lg...hihihi..area kl ni kami x brapa nk pndai

      Delete
  4. wahhh bestnyer putri holiday hehehe..seronok kan anak2 dapat main air hehehe..ila lum pernah sampai sana lagi..

    ReplyDelete
  5. mahalnya sewa loker tu.
    agak agak la kan.. canggih sgt ke lokernya tu
    mmm, baru nak riki riki skali review mcm ni mmm.. cam x best j kan..
    kita nk happy dgn bayaran yg setimpal ye dok .nasb blh bawa masuk pelampung sndiri kN.

    ReplyDelete
  6. ppstt:
    ala, nnti saya pon ntah mcm mna lagi..
    buatnya permata hati mau bergayut kat kaki juga..

    ReplyDelete