15 September 2014

Kisah Adik : 11 Bulan

11 Sept 2014 - Adik dah 11 bulan. Tinggal lagi sebulan before Adik turns 1. Mama syukur sangat sebab Adik anak yang sehat dan mudah dijaga. Cuma Adik suka usik orang especially Abang Ali. Seronok tengok gelagat 2 beradik ni. Rasa sejuk perut biarpun beranak setahun sorang.


Di usia 11 bulan, perkembangan Adik agak normal. Adik dah boleh berdiri masa 10 bulan lagi. Jadi sekarang ni, Adik baru boleh menapak selangkah dua. Masih takut-takut nak melangkah tanpa memaut pada apa-apa. As a mom, saya train Adik supaya lebih berani melangkah. Ramai yang kata biar dia jalan sendiri. Tapi bagi saya, ada masanya kita sebagai ibubapa perlu ajar anak-anak untuk berusaha. Bukan memaksa..tapi kita encourage mereka. Well..itu cara saya.

Bab bercakap..huhuhu Adik memang sangat aktif. Kalau dia jaga, mulut dia memang akan sentiasa bergerak..samada dia bercakap atau makan. Sometime saya macam dengar dia menyanyi. Entah la..sebab Adik masih guna bahasa baby..jadi saya tak berapa faham dia cakap apa. Tapi selalunya saya layankan saja setiap kali dia bercakap..suka dengar suara comey dia.

Walaupun Adik dah nak setahun, tapi saya tak hadapi masalah nak suap makan. Adik masih lagi berselera macam dulu. Berbeza dengan Abang Ali dulu. Maybe sebab Adik dibesarkan dengan homemade food while Abang Ali dibesarkan dengan nestum (time Abang Ali dulu..saya kurang ilmu. Ikut saja apa yang orang tua kata). Walaupun setiap pagi saya kena bangun awal untuk stimkan carrot/ubi/labu untuk Adik, saya tetap rasa cara ini sangat berbaloi.  Kalau saya tak sempat sediakan breakfast Adik, saya akan suruh Opah suapkan Adik dengan pisang/betik/mangga. Saya dah berikrar no more nestum/cerelac for my babies.

Dalam gembira tengok perkembangan Adik, ada jugak perkara yang sedih. Adik dah tak fully BF. Saya dah mula campurkan susu Adik dengan susu formula sebab susu badan dah makin berkurang. Kalau dulu time di ofis dapat pump 8 ke 10 oz satu seisi..tapi sekarang nak dapat 5 oz pun payah. Milk booster..dah bermacam-macam saya try..tapi still tak jalan. Tak apa lah..maybe rezeki Adik dapat fully BF sampai 10 bulan saja. Tapi saya masih berusaha pump susu untuk Adik walaupun Adik dah mula minum susu formula. Time malam..memang dia bergantung saja dengan saya. Buat masa sekarang Adik minum Lactogen 1..insyaAllah next month saya nak tukarkan ke Lactogen 2.

Satu perkara yang sangat risaukan saya ialah bab gigi Adik. Walaupun Adik dah 11 bulan, gigi Adik baru ada 3 batang (2 bawah, 1 atas). 2 batang gigi kat bawah tu senget..macam bentuk V while sebatang kat atas tu sangat besar. I cannot imagine how she will look like bila gigi dia dah penuh. Mesti sangat funny dan comey. Saya pernah tanya nurse pasal gigi Adik yang bentuk V tu..nurse cakap maybe Adik suka gigit benda keras. Bila difikirkan balik...memang Adik suka gigit HP saya.

Itu saja cerita pasal perkembangan 11 bulan Adik. Semoga Nur Addeena Safiyya membesar dengan sihat, aktif dan jadi wanita yang solehah dan lembut (seperti maksud Safiyya). Luv you Adik !!!


6 comments:

  1. hai dear, baby kita sama umor..mia lahir 28/10/2013.. bab gigi tu rasanya normal kot..mia pon sama..gigi bawah 2 batang kecil..yang gigi atas jarang bebenor + besar ..mcm gigi arnab..

    based on yang nadia tgok, maksu mia (umur 1tahun 5 bulan ) dulu pon mcmtu..tp sekarang gigi dia da rata..yang jarang pon dah rapat

    ReplyDelete
    Replies
    1. sometime risau jugak sebab ank2 kawan ad yg dh tumbuh gigi time 6 bln.tp nurse cakap x de ape nk risau.
      harap2 gigi adik pun jd mcm yg nadia ckp

      Delete
  2. besar sudah adik yer.. beza sebulan je gan hakimi. hakimi pon dah setahun.. baru 5btg gigi n dah pandai jalan..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kimi pun dh besar
      adik baru menapak setapak dua..baby girl slow sikit

      Delete
  3. Alor, comeymye anak-anak sis :)

    ReplyDelete