14 March 2014

Jerebu - Bila Mau Berlalu


Jerebu oh Jerebu...bila mau hilang. Gambar ni saya tangkap petang tadi, time baru balik keja. Abaikan Tesco tu. Sila tumpukan pada bukit-bukit yang samar-samar disebabkan jerebu. Rasa macam dah lama sangat isu ni. Hujan pun dah jarang turun dibumi Kampar. Ini baru permandangan jerebu di Kampar...bandar kecik yang penduduknya tak berapa ramai. Saya tak dapat bayangkan bandar-bandar besar lain macam Kl, PJ or Bayan Baru yang dipenuhi dengan kilang dan kenderaan. Jerebu + asap....huhuhu. Comfirm kena pakai face mask everyday. Tak sanggup weiii....

Aktiviti harian saya dan anak-anak turut terkesan jugak dengan masalah jerebu. Kalau dulu every morning drive ke tempat kerja, saya buka tingkap. Saja suka aircond semulajadi. Tapi sejak jerebu ni, terpaksa on aircond kereta pagi-pagi. Aktiviti luar Abang Ali pun saya limitkan. Ali cuma boleh keluar round taman dengan motor (atoknya yang bawa). No more main petang kat playground. Lepas round taman dengan motor, Ali kena terus masuk rumah...main dalam rumah saja. Kesian jugak dekat Ali sebab dia jenis outdoor toddler. On weekend, saya bawa anak-anak ke shopping complex. Tak berani nak bawa Ali dan Adik ke tempat terbuka. Risau ada yang sakit sebab tahap immunisasi budak-budak ni masih lagi lemah (especially Adik).

Harap-harap jerebu ni cepat lah hilang. Sama-sama kita berdoa Allah turunkan hujan rahmat. Aminnnnnn......

6 comments:

  1. jerebu makin teruk skg ni..naniey pon dah mula sakit tekak n pening kepala..sama2 jaga kesihatan yaaa putri

    ReplyDelete
  2. hmmm...kene le kurangkan sikit aktiviti luo buat sementara ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tp kesian ttengok anak2 sebab asyik kena kurung dlm rmh

      Delete
  3. nasib harini dah okkan.. semoga berterusan...

    ReplyDelete