26 April 2016

Kisah Amrsyar : Moody Week

Al kisahnya minggu ni perangai Ali betul-betul mencabar kesabaran saya. Saya perasan since Rabu petang, lepas balik dari sekolah Ali kuat marah orang. Habis Mama, Opah dengan Adik, dia marah. Jenuh kami fikir kat mana silap kami. Dia terasa saya sayangkan Adik lebih ke...sebab Adik ni bila saya ada kat rumah memang dia suka ikut saya 24 jam. Mungkin ke Ali jealous.

So, hari Jumaat saya ambil Ali di sekolah. Since lunch hour hari Jumaat panjang, saya plan untuk buat 1 to 1 bonding hours dengan Ali. Saya bawa dia makan KFC kemudian bawa dia jalan-jalan ke Tesco. Dia nampak ok...dah hilang moody sikit. Saya ikut apa yang dia nak...nasib dia cuma mintak Lolipop je. Time nak hantar dia balik, saya tanya Ali kenapa dia suka marah-marah. Baru la Imam kecik ni nak bercerita...rupanya dia gaduh dengan sorang budak kat sekolah. Ada la adengan cubit-mencubit. Patut la balik sekolah hari tu saya perasan pipi Ali ada calar. Hurmmmm...sebelum ni budak yang sama pernah gigit belakang Ali. Daripada tenaga pengajar di sana, saya dapat tau budak tu memang suka kacau budak-budak lain. Ada budak yang redha saja...tapi Ali ni jenis yang tak suka kena kacau. So jawabnya...bergaduh lah. Hurmmm....mungkin dia tak puas hati kat sekolah...sampai terbawa-bawa ke rumah.


Hari Sabtu, saya bawa Ali dan Adik ke playground. Kami pergi time pagi-pagi...tak panas sangat. Seronok bila tengok Ali berlari kejar burung. Rasa macam..this is my Ali...Ali yang ceria dan cergas. Sebagai Mama Ali, saya kenal dia. Kalau dia duduk senyap diam je....saya tau...mesti ada yang tak kena dengan  Ali. Ingatkan kita jer stress dengan ofis..rupanya budak-budak pun boleh stress dengan sekolah. Sabar jela yer Ali...kita doakan budak yang suka kacau Ali tu jadi baik.

Itu saja story weekend ni. Harap-harap Ali dah tak moody lagi lepas ni dah ye...

1 comment:

  1. Bagus pendekatan yang sis gunakan..1 to 1..barulah anak nak buka mulut bercerita kan? Budak2 pun kadang-kadang ada dia punya stress. Mak2 la yang kena bijak tanganinya. =)

    ReplyDelete