15 March 2015

Kisah Amrsyar : Toilet Training ( outing time )

Again.....saya tenggelam timbul dalam berblogging. Lately emosi kurang stabil ditambah dengan kerinduan pada En Amri. Huhuhuhu....nasib saya dikurniakan dengan 2 buah hati yang tak banyak kerenah. Bila Babah tak ada, Ali setakat bertanyakan Babah saja. Belum pernah lagi dia meragam bila Babah tak ada. Adik pulak....belum boleh cakap lagi..cuma dia kerap pandang tangga. Mungkin mengharap Babah akan turun. Sabar lah wahai hati...insyaAllah doa kami akan termakbul satu hari nanti.

Entry kali ni saya nak share pasal toilet training time bawa anak keluar. Kalau kat rumah..rasanya tak banyak masalah untuk train anak ke toilet. Bila anak nak kencing..buka je seluar..terus ke toilet tunaikan hajat. Tapi bila dekat luar ni....agak mencabar sikit. Masa first time tak pakaikan diapers pada Ali time outing....saya agak failed sikit. Masa tu kami kat Aeon Manjung. Time Ali cakap nak kencing baru saya bawa dia ke toilet. Belum sempat nak buka seluar jeans dia dah terkencing. Huhuhu...nasib bawa seluar salin. Kalau tak..terbang duit mama kena beli seluar baru. 

Outing semalam, sekali lagi saya tak pakaikan Ali diapers. Kali ni kami ke Ipoh Parade. Sebelum naik kereta, saya ajak Ali kencing dulu. So sepanjang dalam perjalanan ke Ipoh dia OK...tak gadoh nak ke toilet. Sampai di Ipoh Parade...saya ajak Ali ke toilet lagi. After jalan-jalan, sebelum balik...again..saya ajak Ali ke toilet lagi. Alhamdulillah...tak ada kes terkencing dalam kereta. Suka mama walaupun penat sikit sebab banyak kali kena ulang-alik bawa Ali ke toilet. 


Untuk mommies yang nak start toilet training anak anda..ini perkongsian dari saya berkenaan toilet training anak time outing ( untuk tips toilet training di rumah, boleh selak entry lama ) :

1. Pakaikan anak dengan selipar. Saya pernah pakaikan Ali kasut dan stoking time keluar. Bila dia cakap nak kencing...punya la payah. Saya kena bukakan kasut dan stoking dia dulu..baru boleh buka seluar. Akhirnya Ali terkencing dalam diapers ( nasib pakai diapers time tu ).

2. Pakai anak dengan baju yang simple dan mudah untuk dibuka especially seluar. Budak-budak ni bila dah nak terkencing sangat baru dia cakap. Jadi lagi simple pakaian dia..lagi mudah nak buka..lagi senang. 

3. Bawa baju seluar spare dan tuala dalam handbeg supaya kalau anak terlepas kencing...tak perlu nak susah cari pakaian ganti.

4. Cari tempat outing yang senang nak ke toilet. Sebab tu saya lebih suka bawa anak-anak ke shoping complex...banyak toilet.

5. Kerap tanya anak jika nak ke toilet. Budak-budak ni suka ralit bila bawa kuar. Jadi sebagai mommy kita pun jangan leka..kerap tanya anak.

Itu saja perkongsian yang saya mampu bagi. Semoga perkongsian ini dapat membantu mommies yang lain. 

18 comments:

  1. Bykkn sbr ya. Pasti da hikmahnya insyallah

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah...Ada kebahagiaan menanti kami nanti

      Delete
  2. saya ada anak buah,sentiasa tukar kan pampers dia,,sbb saya sayang anak buah saya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mesti ank buah ros pun sayang ros jugak

      Delete
  3. akak dah anak 4 ni pun masih sukar lagi nak ajar yg ke3 ni...ihihihi.

    biasa yg 2 di atas tu senang jerk..sbb maybe cikgu tlg membantu..
    yg no. 3 dijaga bibik....tu yg lambat skit free diapers....

    husband keje mana?
    akak pun pjj ;)

    ReplyDelete
  4. Saya pun byk mak yg tolong...nk harap saya memang 0 pengalaman

    suami keje kt sabah..kawin dgn askar...mcm ni la..pjj sentiasa

    ReplyDelete
  5. Betul tu, toilet training ank masa outing sgt mencabar. Terima kasih sudi share tips2 ni. Kalau anak perempuan, guna toilet duduk lebih mudah berbanding toilet cangkung. Pernah skali bw dia ke toilet cangkung, da la pakai seluar, getah paip pulak takde, yg ada gayung. Habis seluar ank basah kene air. Hihi.. pengalaman betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke...saya igt ank pompuan lg senang..sebab pkai skirt..lupa plak gugirl sekarang lebih suka pakai seluar...tq...nanti bleh guna utk toilet training ank no 2

      Delete
  6. Simple tips tapi sangat membantu.. terima kasih sgt2

    ReplyDelete
  7. gud tips ni..
    kdg2 yg simple ni yg kita x ambil kira kan walhal ianya byk membantu =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang kita x ambil kira..bila dh sampai toilet dgn ank br mengelabah

      Delete
  8. sabar yer kak..paham sgt dah kalau suami askar ni :(

    nice tipss! berguna nk buat utk hakimi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg pernah lalui je akan memahami..dgn kena tinggal selalu, tak jumpa berbulan2...x ap lah..akak redha demi rezeki halal utk.anak2

      Delete
  9. Mmg mama kena rajin lebih sikitlah kalau nak train anak toilet training ni. Tapi tak per lelama biasalah nanti.
    Mmg tak best ar kalau suami tak de tp nak buat macamana, dah cari makan katanya....hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu...sementara nk tggu biasa tu penat lah sikit..tp bila fikir balik..sampai bila ank nk kencing berak dlm diapers.itu yg ajar jugak..walaupun penat

      Delete
  10. Mcm2 pengalaman dan kaedah ya.. saya ingat lagi masa nak ajat naim dua tahun lepas.. ada masa memang rasa tak sabar sangat.. ada masa tu naik angin.. tapi bila dia ke tadika, 2 hari je cikgu dia train mcm mana, dah pandai dan kat rumah pun tak nak pakai pampers lagi dan tahu nk bagitahu bila masa nak kena ke tandas.. kami cuba kemain susah..cikgu buat ai mudah tul..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada budak nk kena org lain ajar.bg saya x susah nk ajar ali toilet training coz dia x nk pkai diapers dah.yg penat tu..nk membawa dia ke toilet..kena ulang alik

      Delete