09 February 2015

Kisah Amrsyar : Toilet Training

Alhamdulillah Ali dah 2 tahun 5 bulan. Tahun ni sepatutnya Ali kena masuk taska, tapi sayadan En Amri nak hold dulu setahun. Kami nak Ali duduk rumah main dengan Adik puas-puas supaya dua beradik ni ada bond yang kuat. InsyaAllah next year kami akan hantar Ali masuk taska.

Masa umur Ali 2 tahun 3 bulan, saya dah start toilet training Ali. At first saya ingat nak startbila Ali dah masuk 2 tahun 6 bulan..but since Ali dah tak selesa pakai diapers...jadi saya start train awal sikit. Alhamdulillah...after 2 months...Ali dah 95% diapers free (yang lagi 5% tu nanti saya ceritakan ). Masa hari pertama tak pakaikan Ali diapers, 2 kali dia melepas dekat lantai. Yang kali pertama masa dia tengah ralit main dan kali ke-2 masa dia tengah tengok BoiBoiBoi. Hari ke-2...dia dah pandai. Tapi masuk hari ke-3, dia terlepas sekali ( as usual time tengok Boiboiboi lagi ). Hari ke-4 dan seterusnya...Alhamdulillah..Ali dah OK.

Bagi saya tak susah nak ajar anak toilet training bila anak kita dah sedia. Macam Ali dia sendiri yang dah tak selesa pakai diapers. Jadi dia sendiri yang akan cakap bila dia nak kencing. Cuma bila sesekali dia terlepas tu...sebab dia leka. Saya tak marahkan dia...just cakap baik-baik. Kita pun kena faham anak kita bukan robot...sekali tekan button dah boleh tukar setting.

Sekarang ni, Ali dah tak pakai diapers time siang. Saya cuma pakaikan dia diapers time tido malam dan time dalam kereta ( thats why saya kata Ali dah 95% diapers free ). Itu pun tak guna jugak..sebab bila dia tak nak kencing pun dalam diapers lagi. Setiap kali nak kencing dia akan cakap walaupun tengah tido.

Jadi bagi ibu-ibu yang nak mula toilet training anak anda, ini tips yang mungkin dapat membantu anda.
1) Mula toilet training waktu anak anda dah ready. Kita sebagai ibu hanya boleh encourage anak. Dari pengalaman saya, untuk setiap anak..akan tiba masanya dimana anak tu sendiritak nak pakai diapers. Rimas kot....

2) Tak semestinya anda perlu anak dah pandai cakap baru nak mula toilet training. Ali dan Adik start poo dekat toilet sejak umur 8 bulan lagi. Sebab setiap kali Ali dan Adik buat muka meneran,  saya akan cepat-cepat bawa pergi toilet. Cuma untuk start latihan kencing tu...saya terpaksa tunggu Ali dah ready.

3) Pastikan anda betul-betul ready. Bila anak dah start toilet training, anda perlu lebih tenaga dan banyak bersabar sebab anda la yang nak kena mop lantai tanpa perasaan marah bila anak terlepas kencing ( itu kalau kat lantai..kalo kat sofa or tilam or carpet...lagi banyak tenaga nak guna ). Then bila anak dah mula rasa seronok pergi toilet ( biasanya sebab nak main air ), anak mula akan rajin nak kencing. Ali pernah mintak nak kencing selang 30 minit setiap hari. Memang penat dan kena tahan marah.

4) Kalau anak tengah leka main atau tengok TV, anda kena ingatkan anak untuk kencing.

5) Untuk toilet training waktu malam..saya akan gerak Ali pada jarak masa tertentu. Contohnya setiap 4 jam. Kalau kali pertama gerak dia untuk kencing pada pukul 12.00 tengah malam...seterusnya saya akan gerak dia pukul 4.00 pagi pulak. Tapi lama-lama dia sendiri yang akan bangun untuk kencing.

Itu saja rasanya tips yang saya boleh bagi. Walaupun penat sikit sebab selalu kena teman Ali pergi toilet...tapi rasa berbaloi. Seronok tengok Ali dah makin besar. Cuma yang merisaukan saya lepas ni..kalau hantar Ali ke taska...rajin tak cikgu nak teman Ali yang kerap pegi toilet ?!!!!


12 comments:

  1. nice tips kak..nanti leh try utk hakimi..

    ReplyDelete
  2. bgs tips yg akk beri..

    p/s: alhamdulillah akak tak ikut ckp org tu..kalau tak, tak memasal kucing kena buang..sian sgt.. itulah, jgn ikut ckp or..dgr boleh.. yg baik kt amik =)
    moga makin murah rezeki akk.

    ReplyDelete
  3. in shaa Allah smga dipermudahkan nanti
    agak mncabar Juga kan bila mula umo 8 bulan tu..
    nnti nk try juga la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. better mula ajar anak dr awal..lagi awal kita start lg senang ank nk ikut

      Delete
  4. Good sharing...anak saya pun 2 tahun 6 bulan...dlm mengajar perkataan buang air kecil dan air besar dan penunjuk ke tandas...hehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita sekapal...semoga usaha kita berbaloi

      Delete
  5. perkongsian yang bagus.. esp buat ibu2 yang tgh nk train anak ni.. mmg sedikit cabaran permulaannya.. kdg kala terbabas tu.. biasalah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mencabar fizikal dan kesabaran..tp hasilnya berbaloi

      Delete
  6. Heheeeee..... ibu yang sangat pro hihi...

    ReplyDelete
  7. Tq tp blom ckp pro lg rsnya

    ReplyDelete