14 August 2014

Kisah Amrsyar : 2 Tahun

Bismillahhirahmannirahim

Alhamdulillah Muhammad Ali Amrsyar bin Amri dah genap 2 tahun pada 29 July 2014. Dan cukup 2 tahun jugak saya bergelar Mama. Terasa sekejap..tapi bila teringat balik pengalaman membesarkan dia..terasa perlahan sangat masa berlalu. Dari hanya mampu berbaring, menerap, mengesot, merangkak, duduk, berdiri, berlari, melompat, bercakap...semuanya berlaku dalam tempoh 2 tahun. 

Bila tengok Ali sekarang, rasa sayu pun ada. Dua tahun saya dan En Amri tunggu kehadiran dia. Tiap bulan mengharap Miss P tak bertandang..tapi selalu kecewa. Pergi berurut sana sini...tapi still tak ada rezeki. Then kami buat rawatan di hospital swasta. After 6 bulan, saya masih lagi kosong. Akhirnya saya decide untuk stop buat rawatan...dan tak nak fikir soal anak lagi. Saya sibukkan diri dengan bekerja sebagai guru ganti..ajar budak darjah 1 dan 2. Hari-hari ceria dengan telatah anak murid. Sebulan lepas tamat kontrak, Alhamdulillah saya preggykan Ali. Bila difikir balik...perancangan Allah itu lagi indah. Kami dah usaha..dan mengharap usaha kami ada hasilnya. Tapi hampa. Tiba-tiba Dia hantar kejutan pada kami bila kami dalam keadaan tak menjangkakan. Kejutan yang teramat mengembirakan.

Birthday Ali yang ke-2 saya tak buat celebration besar-besaran sangat. Macam tahun lepas..cukup sekadar tiup lilin dan potong kek. Itu definasi Birthday pada saya. Tak ada birthday party besar-besar yang kena buat goodies pelbagai..tak ada juga photoshoot kat tepi tasik dan tak ada juga hadiah mahal-mahal (sorry kalau ada yang terasa). You can call me kedekut...tapi ini cara parents saya besarkan saya dan adik-beradik. Dan cara yang sama jugak saya akan besarkan anak-anak saya. 

Since Ali dah 2 tahun...dia dalam proses belajar bercakap. Banyak words yang dia boleh cakap tapi ada sebutan yang tak betul lagi. Pengalaman saya mengajar dia bercakap...saya lebih banyak menggunakan words english. Bukan nak berlagak..tapi pernah sekali dia tunjuk gambar ikan pada saya. Saya ajar dia cakap "IKAN"...dia sebut lain. Banyak kali saya ajar..dia masih tak boleh sebut. Tapi bila saya ajar dia sebut "FISH", terus dia boleh (walaupun bunyinya jadi "PISH"). Mungkin sebab "IKAN" ada 2 suku kata, tapi "FISH" cuma 1 suku kata..so Ali lebih senang sebut FISH daripada IKAN. After kejadian tu, saya lebih banyak ajar dia words english yang simple contoh "CAT" "COW" "RED" "BLACK" "DUCK" "DOG". Tapi bila ajar dia sebut "ICE CREAM"..dia sebut "nyum nyum". Seriously...mengajar anak bercakap ni seronok dan ada masa boleh gelak sampai pecah perut. 

Rasanya dah cukup panjang kisah ni. Doakan semoga Ali Amrsyar membesar dan jadi pemimpin Islam seperti Saidina Ali. InsyaAllah....


3 comments:

  1. ank sy skrg pon dlm proses bljr bckp gak..umur 16bulan....kalo sakit dia suka ckp tik..tik..pstu tnjk tmpt skt tu hehe..cute rsa

    ReplyDelete
  2. semoga menjadi anak yang soleh..aamiin

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum , seronok baca cerita di sini. Akak dah follow blog ni follower #310

    kalau tak keberatan jemput follow http://norzifoodilicioushouse.blogspot.com/

    terima kasih dan salam perkenalan dari kak norzi

    ReplyDelete